منوی دسته بندی
تولید سازه فضایی

تولید سازه فضایی

3.2/5 - (175 امتیاز)

تولید سازه فضایی

فرآیند تولید سازه فضایی یک فرآیند مهندسی پیچیده است.پروسه تولید سـازه فضـایی بر حسب انواع سازه ها مانند: سازه تک لایه، سه لایه، چند لایه و فرم سازه متغیر است .در این مقاله به اختصار بخش های مشترک در تولید سـازه فضـایی را مطرح خواهیم کرد. ابتدا نقشه های مورد تایید کارفرما بصورت کتبی به شرکت اعلام میشود. نقشه های شاپ المان ها در نرم افزار Frame Cad  طراحی می شود. سپس در همان نرم افزار دستور تولید گوی بصورت CNC و GCode انجام میشود. در آخر خروجی در قالب یک فایل به دستگاه CNC شش محور تولید گوی منتقل میشود.

 

تولید سازه فضاکار

تولید سازه فضاکار در شرکت سازه فضاکار آسمان گستر شامل دو مرحله تهیه مواد و تولید میباشد. ابتدا نقشه های مورد تایید کارفرما بصورت کتبی به شرکت اعلام میشود. سپس در نرم افزار Frame Cad که محصول کشور ترکیه میباشد، نقشه های شاپ المان ها طراحی می شود .سپس در همان نرم افزار دستور تولید گوی بصورت CNC و GCode انجام میشود. در آخر خروجی در قالب یک فایل به دستگاه CNC شش محور تولید گوی منتقل میشود. همانطور که گفته شد، مرحله تولید المان سازه فضاکار شامل چند مرحله تهیه و ساخت میباشد. این مراحل به شرح زیر میباشند:

 

1. تهیه لوله

2. تهیه پیچ

3. تهیه اسلیو

4. تهیه گوی

5. سوراخ کاری و قلاویز گوی با دستگاه فرز CNC شش محور

6. تهیه بشقابک

7. مرحله برشکاری

8. مرحله مونتاژ

9. مرحله کد گذاری

10. مرحله رنگ آمیزی المانها

11. آبکاری گالوانیزه

12. کنترل کیفی جوش و رنگ و تست و آزمایش های مربوطه

 

1.تهیه لوله

بعد از تهیه نقشه های شاپ مشخص می شود که چه تعداد لوله ها مورد نیاز است. همچنین سایز لوله های موردنیاز نیز مشخص میشود. شرکت سازه فضاکار آسمان گستر لوله های موردنیاز پروژه های خود را از شرکت سپاهان تهیه میکند.

2.تهیه پیچ

طبق نقشه های شاپ پیچ ها با سایز های مختلف و کلاس های متفاوت 8.8 و 10.9 تهیه می شود. شرکت سازه فضاکار آسمان گستر پیچ های موردنیاز در پروژه های خود را از شرکت سهند پیچ تهیه میکند.

3.تهیه اسلیو

طبق نقشه های شاپ، اسلیو ها با سایز های متفاوت و سوراخ های مختلف با توجه به طراحی و نوع پیچ مورد استفاده تهیه میگردد. این کارخانه ساخت اسلیو را در کارخانه انجام میدهد. با توجه به سایز مختلف اسلیوها، مواد اولیه آنها از شرکت آلیاژ ایران یزد بصورت شاخه تهیه میشوند. سوراخکاری اسلیوها با دستگاه CNC انجام میشود.

4.تهیه گوی در ساخت سـازه فضـاکار

طبق نقشه های شاپ، گوی ها در سایز های مختلف 90،110،130،150 میباشند. مواد اولیه گوی ها توسط کارخانه تهیه و بعد با دستگاه اره نواری در سایز های مختلف برش داده میشود. سپس به شرکت فورج کاری قائم ارسال و طی فرایند فورج بصورت گوی تولید و برای ادامه فرایند تولید سازه فضاکار به شرکت آسمان گستر عودت داده میشود. لازم به ذکر میباشد که جنس مواد CK45 از شرکت آلیاژ ایران میباشد.

5. سوراخ کاری و قلاویز گوی با دستگاه فرز CNC شش محور

گوی ابتدا در زوایای معین سوراخ کاری در دستگاه CNC قرار میگیرد. دستگاه ابتدا سوراخ گوی را بصورت موقعیت دقیق با مته مرغک میزند. سپس با مته های بزرگتر از جمله 17.5 – 22.5 – 25.5 و 31 سوراخ کاری انجام شده و پس از آن تعویض ابزار اتوماتیک صورت میگیرد. در نقاط سوراخ کاری شده عملیات قلاویز در سایز های 20،24،27،33 انجام گرفته و مراحل تکمیل گوی به انجام میرسد. این مراحل برای هر گوی بصورت متوسط 12 دقیقه به طول می انجامد.

6. تهیه بشقابک

طبق نقشه های شاپ، بشقابک ها با توجه به سایز لوله ها در سایزهای 1.5 – 2 – 2.5 – 3 – 4 – 5 میباشند. مواد اولیه بشقابک ها از جنس ST37 میباشد.

7. مرحله برشکاری ساخت سـازه فضـاکار

خط برش کارخانه سازه فضاکار آسمان گستر بصورت تمام اتوماتیک میباشد.
1 -دستگاه برش اره لنگ
2 -دستگاه برش اره نواری دوستونه تمام اتوماتیک 400
3 -دستگاه برش پروفیل بر

8. مرحله مونتاژ

طبق نقشه های شاپ، لوله ها در دستگاه جوشکاری قرار گرفته و پیچ و بشقابک به ابتدای لوله مونتاژ می شود. با دستگاه جوش Co2 به صورت پیش مونتاژ خال جوش زده شده و پس از آن در دستگاه جوش اتوماتیک بصورت یکنواخت دو تا دور لوله به بشقابک طبق استاندارد های لازم جوش کاری میشود.

لازم به ذکر است خط جوشکاری در کاخانه سازه فضاکار آسمان گستر بصورت تمام اتوماتیک میباشد.

9. مرحله کد گذاری تولید سـازه فضـاکار

در این مرحه تمامی المان ها و گوی ها طبق نقشته با کد های مشتخص تفکیک شتده و برای مرحله بافت و نصب سازه از این کد ها برای اجرای سازه استفاده میشود.

10. مرحله رنگ آمیزی المانها در تولید سازه فضاکار

خط رنگ کارخانه سازه فضاکار آسمان گستر بصورت پودرالکترواستاتیک میباشد.
1 -دستگاه سیلیکون بازیافت رنگ
2 -دستگاه پاشش رنگ پودری OMEGA 3 -کوره پخت 21 متری اتوماتیک
4 -اتاق پاشش رنگ
5 -دستگاه کمپرسور 2000 لیتری
6- حوضچه اسید شویی و فسفات چربیگیر

11. آبکاری گالوانیزه

در این قسمت از تولید سازه فضاکار، تمامی قطعات از جمله پیچ، اسلیو، گوی و بشقابک ها بصورت گالوانیزه در کارگاه فرآوری میشوند. کلیه قطعات در دستگاه آبکاری که به شکل یونیزاسیون میباشد، قرار گرفته و طی فرآیند 30 الی 60 دقیقه ای گالوانیزه میشود. این مدت زمان به نوع و وزن قطعه آبکاری بستگی دارد.

12. کنترل کیفی جوش و رنگ و تست و آزمایش های مربوطه

در این مرحله محصولات (المان ها، گوی ها و پیچ ها) توسط آزمایشگاه مورد تست و بررسی قرار میگیرند.

تولید سازه فضایی - فضاکار
تولید سازه فضایی - فضاکار

یک نظر

  • Russell گفت:

    Wow, marvelous weblog structure! How long have you ever been running a blog
    for? you make blogging look easy. The whole look of your web site is fantastic, as well as the content!

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *