منوی دسته بندی
سازه فضایی قوسی

سازه فضایی قوسی

3.3/5 - (345 امتیاز)
سازه فضاکار قوسی

سازه فضایی قوسی بیشتر برای پوشش سطوح مستطیلی دالان مانند استفاده میشود سازه فضاکار قوسی به شکل نیم استوانه ای می باشد. در اين نوع سازه فضاکار قوسی یا چلیکی از ستون استفاده نشده و روی یک بدنه که به تکیه گاه متصل است قرار می گیرند. اگر چلیک یک لایه باشد اتصالات به شکل صلب است .این نوع سازه بیشتر برای پوشش سطوح مستطیلی دالان مانند استفاده میشود سازه فضاکار چلیکی به شکل نیم استوانه ای می باشد.

انواع فرم سازه فضایی قوسی

سازه فضاکار قوسی در فرم معماری سازه ممکن است بخشی از دایره، بیضی، سهمی، استوانه ای ، زین اسبی و یا خمره ای باشد. فرم معماری قوسی سازه فضایی عرفا از مقرون به صرفه ترین فرم های سازه فلزی سبک به شمار می آید. سازه های فضاکار با سیستم شبکه چلیکی به منظور پوشش سطوح گسترده و وسیع کاربرد دارد. از نمونه کاربرد این نوع سازه فضاکار از جمله استادیوم های ورزشی ، سالن های اجتماعات ، شهربازی ها ، فرودگاه ها و پایانه های مسافربری را می توان نامبرد.

پوشش سقف سازه فضایی

با توجه به کاربری پروژه های مختلف برای پوشش سقف سازه فضایی می توان از پنل های سقفی( ساندویچ پانل) ، شیشه، ورق فولادی، ورق های پلی کربنات و …. استفاده نمود. و یکی از فرم های معماری زیبا و پر طرفدار در اسکلت فلزی به شمار می آید. به همین منظور این فرم سازه ای مورد توجه ویژه مهندسین شرکت آسمان گستر قرار گرفته است. چلیک شبکه ای از مجموعه اعضایی تشکیل شده است که در یک لایه، دولایه و یا چند لایه پوششی دالان گونه ایجاد می کنند.

رفتار سازه ای سازه فضایی چلیکی

طراحی و اجرای سازه فلزی چلیکی به صورت تک لایه یا دولایه می باشد. با توجه به این موضوع که فاکتور تاثیرگذار در میزان بارگذاری و تغییر شکل سازه، ناپایداری آن می باشد، از سازه چلیکی برای سازه هایی که بارگذاری آن اغلب به صورت فشاری می باشد، استفاده خواهد شد.

کاربرد سازه فضاکار قوسی در مکان ها

  • سالن های ورزشی(استادیوم های ورزشی)
  • سازه های صنعتی
  • پایانه های مسافربری(ترمینال ها)
  • انواع سازه های صنعتی
  • نمایشگاه های چند منظوره
  • فرودگاه ها
  • مراکز فرهنگی و سالن های اجتماعات
  • مراکز تفریحی(شهربازی و…)
 

سازه فضایی قوسی دارای ویژگی های مثبت بسیار زیادی می باشد که برای پوشش سطوح مختلف از این نوع سیستم سازه ای استفاده می شود. بنابراین اگر به دنبال استفاده از سیستم سازه فضاکار برای پوشش سطح وسیعی با دهانه های زیاد هستید، پیشنهاد می کنیم از سازه فضایی قوسی تک لایه یا دولایه استفاده نمایید که با توجه به ویژگی های این نوع سازه بسیار مناسب و مقرون به صرفه می باشند.

‫2 نظر

  • […] سازه فضاکار چلیک نوعی سازه فضاکار قوسی شکل و از مقرون به صرفه‌ترین و متداول‌ترین انواع سـازه فضـایی است. به عبارت دیگر این سازه به شکلی طراحی می‌شود که بعد از نصب سطح پایینی و بالایی آن از هر دو طرف حالت کمانی و قوسی دارند. حال میزان قوسی و کمان این سازه بسته به سلیقه مشتری یا میزان بار وارده به آن ممکن است زیاد یا کم باشد که در صورت زیاد بودن قوس به آن چلیک کامل و کم بودن قوس به آن چلیک ناقص می‌گویند. […]

  • pit گفت:

    Hello, please write about the advantages of the arch space structure

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *